Ozubnicová trať
TANVALD – KOŘENOV - HARRACHOV
V roce 1902 byla otevřena nejstrmější a jediná ozubnicová trať v České republice. Pomocí dvoupásové ozubnice Abtova systému
překonává na sedmi kilometrech mezi Tanvaldem (466 m.n.m.) a Kořenovem (701 m.n.m.) výškový rozdíl 235 metrů. Na trati jsou tři
ozubnicové úseky o celkové délce 4,43 km. Na nejdelším z nich, mezi Dolním Polubným a Kořenovem, je i největší sklon 58 promile.
Trať, postavená společností Liberecko – jablonecko – tanvaldské dráhy (RGTE), sloužila ke spojení průmyslově vyspělé oblasti
Liberecka s hornoslezskou uhelnou pánví. Vlastní stavební práce probíhaly v letech 1899 až 1902 a prováděla je berlínská firma Vereinigte
Eisenbahnbau und Betriebsgesellschaft. V horském terénu bylo nutné postavit řadu mostů, náspů, zářezů a v tvrdé žule prorazit čtyři
tunely o celkové délce 1413 metrů. Nejdelší Polubenský, mezi Kořenovem zastávkou a Kořenovem, měří po rekonstrukci 940 metrů.
Provoz na trati zahajovaly tři parní lokomotivy řady 404.0, které vyrobila lokomotivka ve Florisdorfu. Se stoupajícím množstvím zátěže se
začalo uvažovat o elektrizaci tratě. Nakonec však byl elektrizován pouze pruský úsek Kořenov – Jelení Hora (tehdy Hirschberg). První vlak
tažený elektrickou lokomotivou přijel do Kořenova 15. 2. 1923. Provoz na české straně zajišťovaly i nadále parní ozubnicové lokomotivy.
Po válce došlo k zastavení provozu mezi Kořenovem a Szklarskou Porębou. V letech 1958 až 1962 probíhala náročná rekonstrukce tratě
Tanvald – Kořenov. Původní parní lokomotivy nahradily čtyři nové motorové ozubnicové lokomotivy řady T 426.0, které vyrobila firma
SGP Wien. V roce 1963 začaly vlaky z Tanvaldu jezdit přes 28 metrů vysoký Jizerský viadukt a 280 metrů dlouhý tunel do zastávky
Harrachov, která byla získána výměnou území s Polskem. O dva roky později, v roce 1965 byly na osobních vlacích nehospodárné ozubnicové
lokomotivy nahrazeny adhezními motorovými vozy řady M 240.0, které vyrobila Vagónka Studénka.
V roce 1988 byl na trati Tanvald – Kořenov zastaven pravidelný ozubnicový provoz. Dožívající “zubačky” nahradily moderní adhezní
lokomotivy řady T 466.3 (743), které speciálně pro tuto trať vyrobila lokomotivka ČKD Praha. V roce 1992 byla ozubnicová trať Tanvald –
Kořenov prohlášena za kulturní památku ČR. Ani to ale nezabránilo celkové devastaci tratě, která se ocitla na okraji zájmu Českých drah.
V září 1997 byla na této trati dokonce zastavena i osobní doprava. K jejímu obnovení došlo 24. května 1998 Jizerskou dráhou. Od prosince
1998 trať opět provozují České dráhy.
Projížďka “perlou našich železnic” nabízí v každém ročním období nezapomenutelné pohledy na překrásné přírodní scenérie a dává nám
možnost poznat dovednosti našich předků, kteří tuto trať stavěli před více než sto lety bez vymožeností dnešní doby.
V roce 2005 jsme pro Vás připravili nostalgické jízdy na ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov a v okolí. Vlaky povezou
parní, unikátní motorové ozubnicové lokomotivy či historické motorové vozy. Řazen v nich bude bufetový vůz, kde si budete moci dopřát
drobné občerstvení, koupit upomínkové předměty, pohlednice apod. Doprovod vlaku budou zajišťovat průvodčí v dobových uniformách.
Ve zvláštních vlacích bude platit tarif vyhlášený Železniční společností Tanvald o. p. s.. Odbaveni budete historickými lepenkovými
jízdenkami přímo ve vlaku. Větší skupiny prosíme, aby si místa předem rezervovaly na e-mailu: info@zubacka.cz. V případě Vašeho zájmu
jsme schopni zajistit i zvláštní vlaky na objednávku v trasách a v časových polohách dle Vašeho přání. Bližší informace naleznete na
internetu http://www.zubacka.cz či v Infocentru Tanvald, tel: 483 394 193.
Přijďte se svézt! Těšíme se na Vás!
TERMÍNY NOSTALGICKÝCH JÍZD
7. V. 05 Zubačkou na pouť do Desné
Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou a historickým motorovým vozem u příležitosti pouti v Desné.
Trasa: Plavy/Smržovka – Desná, Tanvald – Harrachov a zpět
Vozidla: T 426.003, M 240.021, vozy Balm
11. a 12. VI. 05 Oslavy 100. výročí povýšení Tanvaldu na město, 130 let železniční trati Tanvald – Železný Brod
Zvláštní vlaky s parní, ozubnicovými lokomotivami a historickými motorovými vozy k výročí města a železniční tratě. Slavnost
u nádraží v Tanvaldě s bohatým kulturním programem. Jízdy historických drezín. Výstava železničních vozidel
Trasa: Tanvald – Liberec a zpět, Tanvald – Harrachov a zpět, Tanvald – Železný Brod a zpět
Vozidla: 464.202, T 426.001, T 426.003, M 240.021,
DESIRO (Vogtlandbahn – VIAMONT),
vozy Balm, vozy Baa, historické drezíny
16. VII. 05 Na pivní slavnosti do Svijan
Zvláštní vlak vedený historickým motorovým vozem na pivní slavnosti do Svijan.
Turnov žst. – Svijany a zpět doprava autobusem pořadatele
Trasa: Tanvald – Jablonec n. N. – Liberec – Turnov a zpět
Vozidla: M 240.021
23. VII. 05 Víkend na zubačce - 2. harrachovské pivní slavnosti
Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou na pivní slavnosti do Harrachova. Doprava od nádraží do areálu sklárny a minipivovaru
Novosad a syn bude zajištěna výletním vláčkem.
Trasa: Liberec – Jablonec n. N. – Tanvald – Harrachov a zpět
Vozidla: T 426.003, 742 (VIAMONT), vozy Balm, výletní vláček
13. VIII. 05 Víkend na zubačce
Zvláštní vlaky s ozubnicovými lokomotivami, zvláštní parní vlaky Kořenov – Harrachov. Odhalení pomníčku strojvedoucímu Wilhelmu
Bienertovi. Vystoupení country skupiny a jízdy historických drezín na nádraží v Kořenově.
Trasa: Tanvald – Kořenov a zpět, Kořenov – Harrachov a zpět
Vozidla: 310.0134, T 426.001, T 426.003, M 240.021, 743.010-1,
vozy Baa, vozy Balm, historické drezíny
20. a 21. VIII. 05 Oslavy 100. výročí povýšení Smržovky na město, letní slavnost Eurion
Zvláštní vlaky s parními lokomotivami, historickým motorovým vozem a moderní motorovou jednotkou. Jízdy historických drezín na
nádraží ve Smržovce. Bohatý kulturní program na náměstí.
Trasa: Liberec – Tanvald a zpět, Smržovka – Josefův Důl a zpět
Vozidla: 354.195, 434.1100, M 131.1, historické drezíny, REGIOSPRINTER (Vogtlandbahn – VIAMONT), vozy Bai
10. IX. 05 Víkend na zubačce –Tanvaldské podzimní slavnosti
Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou a historickým motorovým vozem u příležitosti městských slavností. Doprava od nádraží ke
sportovní hale bude zajištěna historickým autobusem
Trasa: Tanvald – Harrachov a zpět, Tanvald a okolí
Vozidla: T 426.003, M 240.021, vozy Balm, historický autobus
17. IX. 05 Na mělnické vinobraní
Zvláštní historický vlak na vinobraní do Mělníka
Trasa: Jablonec n. N. - Tanvald – Turnov – Mělník a zpět
Vozidla: M 240.021
1. X. 05 Víkend na zubačce – Babí léto 2005
Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou a historickým motorovým vozem. Exkurze do skláren a minipivovaru Novosad a syn
v Harrachově. Doprava od nádraží bude zajištěna výletním vláčkem
Trasa: Tanvald – Harrachov a zpět
Vozidla: T 426.003, M 240.021, vozy Balm
ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA.
Naši partneři
Jizerská dráha; Liberecký kraj; město Smržovka; město Tanvald; obec Jesenný; obec Kořenov; obec Plavy; obec Zlatá Olešnice; OLPAS
Moravia Krnov s.r.o.; Pivovar Svijany a.s.; VIAMONT a.s.
NASAZOVANÁ VOZIDLA
Historické motorové vozy
“Singrovka” M 240.021 – 7. V., 11. a 12. VI., 16. VII., 13. VIII., 10. a 17. IX., 1. X. 05
Rok výroby: 1963. Výrobce: Vagónka Studénka.
Nasazení na trati Tanvald – Harrachov : v letech 1965 – 1990.
Dnešní umístění: Tanvald
“Hurvínek” M 131.1 – 20. a 21. VIII. 05
Rok výroby: 1948 – 1956
Výrobce: Tatra Kopřivnice
Na tratích tanvaldských tratích byly provozovány do roku 1981.
Motorové lokomotivy
“Kocour” 742 VIAMONT – 23. VII. 05
Rok výroby: 1977 - 1986
Výrobce: ČKD Praha
Nasazení vozidla zajišťuje firma Viamont
“Elektronik” 743.010-1 – 13. VIII. 05
Rok výroby: 1987
Výrobce: ČKD Praha
Lokomotivy této řady v roce 1988 nahradily na trati Tanvald – Harrachov ozubnicové lokomotivy řady T 426.0 a motorové vozy řady M
240.0
Moderní motorové jednotky
“DESIRO” – 11. a 12. VI. 05
Rok výroby: od roku 2000. Výrobce: Siemens.
Míst k sezení: 121. Výkon: 2 x 315 kW. Max. rychlost: 120 km/h.
Nasazení vozidla zajišťují firmy Vogtlanbahn a Viamont.
“REGIOSPRINTER” – 20. a 21. VIII. 05
Rok výroby: 1996 - 1997. Výrobce: Siemens.
Míst k sezení: 77. Výkon: 2 x 228 kW. Max. rychlost: 120 km/h.
Vozidlo je uzpůsobeno i k jízdám na tramvajových tratích ve městě.
Nasazení vozidla zajišťují firmy Vogtlanbahn a Viamont.
Parní lokomotivy
“Rosnička” 464.202– 11. a 12. VI. 05
Rok výroby: 1956
Výrobce:Škoda Plzeň
Dnešní umístění:Depo Olomouc
Poslední parní lokomotiva dodána pro ČSD.
Kafemlejnek” 310.0134– 13. VIII. 05
Rok výroby: 1913
Výrobce: První Českomoravská
továrna na stroje Praha Libeň
Opětovně zprovozněna: 2002
Dnešní umístění: Depo Turnov
“Všudybylka” 354.195 – 20. a 21.VIII. 05
Rok výroby: 1925
Výrobce: První Českomoravská továrna na stroje Praha Libeň
Dnešní umístění: Muzeum Lužná u Rakovníka
“Čtyřkolák” 434.1100 – 20. a 21.VIII. 05
Rok výroby: 1920
Výrobce: Škoda Plzeň
Dnešní umístění: Muzeum Lužná u Rakovníka
Ozubnicové lokomotivy
“Rakušanka, Zubačka”
T 426.001 – 11. a 12. VI., 13.VIII. 05
T 426.003– 7. V., 11. a 12. VI., 23. VII., 13. VIII., 10. IX., 1. X. 05
Rok výroby: 1961
Výrobce: SGP Wien, Rakousko
Odstavení z provozu: 1988
(ukončení pravidelného ozubnicového provozu na trati Tanvald – Harrachov). Dnešní umístění: Tanvald.
Železniční společnost Tanvald, o. p. .s.
Krkonošská 256, 468 41 Tanvald
Internet: http://www.zubacka.cz; e-mail: info@zubacka.cz
Text a foto: Ing. Petr Prokeš, prosinec 2004
Dále z tisku (poděkování za zaslání p. Janu Štěpánkovi)
Právo 15.3. 2005 - Budou jednat o spojení
Čeští a polští železničáři a politici budou v úterý v Liberci jednat o
dalších formách spolupráce. Jedním z hlavních bodů konference přitom bude
zprovoznění úseku železniční trati Harrachovstátní hranice-Szklarska
Poreba. "Vzhledem k pozitivní změně postojů na polské straně svítá naděje i
česko-polským kolejím z Harrachova do Szklarské Poreby, kde se již 13 let
pouze jedná," řekl Právu systémový specialista Generálního ředitelství
Českých drah Jindřich Berounský. (li))
Mf Dnes 16.3. 2005 - Vlaky přes Krkonoše pojedou možná už letos
Harrachov - Třináct let usilují krkonošské obce na na česko-polské hranici
o obnovení horské železnice mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou. Zatím
marně. Už letos by však na trať mohly vyjet znovu vlaky. "Chceme s tím
letos pohnout a zatlačit na to, aby došlo ke změně," řekl systémový
specialista Českých drah Jindřich Berounský. Věří, že už v létě začnou do
Polska jezdit víkendové vlaky.
Zájem je na obou stranách, znovuobnovení provozu vázne hlavně v Polsku.
Trať totiž připadla Správě zbytného majetku polských železnic, která s ní
nechce nic dělat. "Nemáme na druhé straně odpovídajícího partnera,"
vysvětlil zástupce Českých drah pro Liberecký kraj Rudolf Půlpán. O trať
usilují polské obce, zatím zůstalo ale jen u snahy.
"Za těch třináct let byla už sepsána spousta deklarací, ale s tratí se nic
neděje. Chybí politická vůle," konstatoval starosta Harrachova Václav
Cajthaml. Starosta si od obnovy tra- ti slibuje především částečné
zklidnění dopravy. "Kamionů nás to nezbaví, ale turisté by měli
alternativu, jak se přes hranice dostat," vysvětlil. Zejména v zimě jsou
totiž přístupo- vé silnice zacpané, což může zejména zahraniční návštěvníky
podle jeho slov odradit od další návštěvy. Má však obavy, že čím déle se
bude záchrana trati oddalovat, tím bude menší šance na její obnovu. "Mohlo
by se stát, že se stane součástí lyžařských areálů. Už dnes ji s oblibou
využívají běžkaři," podotkl.
Čtrnáctikilometrová trať není sice v dobrém stavu, je možné ale po ní
jezdit. "Před třemi lety jsme pořádali dvě mimořádné jízdy ke stoletému
výročí trati, vlak projel," dodal Berounský. Lehké motorové vozy by do
Polska mohly jezdit i bez nákladné rekonstrukce. Bylo by ale potřeba trať
vyčistit od náletových dřevin. Oprava by měla podle prvních propočtů stát
zhruba 350 milionů korun, Poláci na ní chtějí získat dotace z Evropské
unie. Pravidelné spoje jezdily přes Krkonoše do roku 1945, od té doby trať
zeje prázdnotou. "Byla to na svou dobu velmi moderní trať, dokonce
elektrifikovaná," podotkl Berounský. (JAN SŮRA)
Deník Jablonecka 21.3. 2005 - Vlak snad brzy překoná polskou hranici
Harrachov - Železnici z Harrachova do Sklářské Poreby se blýská na lepší
časy. Polské dráhy totiž během česko-polského jednání, které se uskutečnilo
v minulém týdnu v Liberci, informovaly, že jsou pro oživení momentálně
nefunkční části železnice na polském území.
V plánu nového projektu figurují mimo jiné turistické jízdy mezi
Harrachovem a Sklářskou Porebou. O spojení s Českou republikou na polské
straně navíc projevují zájem i polští soukromí dopravci. Přestože v souč
asné době je část trati u Sklářské Poreby rozkradena, firma Dornier má za
úkol vypracovat studii proveditelnosti, jež by řešila úsek Jakušice -
Sklářská Poreba - Jelení Hora.
Že spojení po železnici mezi Českou republikou a Polskem není ideální,
přiznal i Jacek Wlo- dyga, starosta Jelení Hory. "Polské dráhy o úsek trati
z Harrachova do Jelení Hory nejeví zájem, a tak nám nabídly bezúplatný
převod," uvedl během návštěvy Jablonce jelenohorský starosta. "Nejdříve ale
musíme znát skutečný technický stav železnice," připomněl Jacek Wlodyga s
tím, že v plánu je prodloužení až do Karpače. (jaš)