Nostalgické jízdy na zubačce a v okolí v roce 2005

*  Talli - 21.3.2005

     V roce 2005 jsme pro Vás připravili nostalgické jízdy na ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov a v okolí. Vlaky povezou parní, unikátní motorové ozubnicové lokomotivy či historické motorové vozy. Řazen v nich bude bufetový vůz, kde si budete moci dopřát drobné občerstvení, koupit upomínkové předměty, pohlednice apod. Doprovod vlaku budou zajišťovat průvodčí v dobových uniformách. (Aktualizováno 30.3.2005)

 

Ozubnicová trať

TANVALD – KOŘENOV - HARRACHOV

     V roce 1902 byla otevřena nejstrmější a jediná ozubnicová trať v České republice. Pomocí dvoupásové ozubnice Abtova systému překonává na sedmi kilometrech mezi Tanvaldem (466 m.n.m.) a Kořenovem (701 m.n.m.) výškový rozdíl 235 metrů. Na trati jsou tři ozubnicové úseky o celkové délce 4,43 km. Na nejdelším z nich, mezi Dolním Polubným a Kořenovem, je i největší sklon 58 promile.

     Trať, postavená společností Liberecko – jablonecko – tanvaldské dráhy (RGTE), sloužila ke spojení průmyslově vyspělé oblasti Liberecka s hornoslezskou uhelnou pánví. Vlastní stavební práce probíhaly v letech 1899 až 1902 a prováděla je berlínská firma Vereinigte Eisenbahnbau und Betriebsgesellschaft. V horském terénu bylo nutné postavit řadu mostů, náspů, zářezů a v tvrdé žule prorazit čtyři tunely o celkové délce 1413 metrů. Nejdelší Polubenský, mezi Kořenovem zastávkou a Kořenovem, měří po rekonstrukci 940 metrů.

     Provoz na trati zahajovaly tři parní lokomotivy řady 404.0, které vyrobila lokomotivka ve Florisdorfu. Se stoupajícím množstvím zátěže se začalo uvažovat o elektrizaci tratě. Nakonec však byl elektrizován pouze pruský úsek Kořenov – Jelení Hora (tehdy Hirschberg). První vlak tažený elektrickou lokomotivou přijel do Kořenova 15. 2. 1923. Provoz na české straně zajišťovaly i nadále parní ozubnicové lokomotivy.

     Po válce došlo k zastavení provozu mezi Kořenovem a Szklarskou Porębou. V letech 1958 až 1962 probíhala náročná rekonstrukce tratě Tanvald – Kořenov. Původní parní lokomotivy nahradily čtyři nové motorové ozubnicové lokomotivy řady T 426.0, které vyrobila firma SGP Wien. V roce 1963 začaly vlaky z Tanvaldu jezdit přes 28 metrů vysoký Jizerský viadukt a 280 metrů dlouhý tunel do zastávky Harrachov, která byla získána výměnou území s Polskem. O dva roky později, v roce 1965 byly na osobních vlacích nehospodárné ozubnicové lokomotivy nahrazeny adhezními motorovými vozy řady M 240.0, které vyrobila Vagónka Studénka.

     V roce 1988 byl na trati Tanvald – Kořenov zastaven pravidelný ozubnicový provoz. Dožívající “zubačky” nahradily moderní adhezní lokomotivy řady T 466.3 (743), které speciálně pro tuto trať vyrobila lokomotivka ČKD Praha. V roce 1992 byla ozubnicová trať Tanvald – Kořenov prohlášena za kulturní památku ČR. Ani to ale nezabránilo celkové devastaci tratě, která se ocitla na okraji zájmu Českých drah. V září 1997 byla na této trati dokonce zastavena i osobní doprava. K jejímu obnovení došlo 24. května 1998 Jizerskou dráhou. Od prosince 1998 trať opět provozují České dráhy.

Projížďka “perlou našich železnic” nabízí v každém ročním období nezapomenutelné pohledy na překrásné přírodní scenérie a dává nám možnost poznat dovednosti našich předků, kteří tuto trať stavěli před více než sto lety bez vymožeností dnešní doby.

     V roce 2005 jsme pro Vás připravili nostalgické jízdy na ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov a v okolí. Vlaky povezou parní, unikátní motorové ozubnicové lokomotivy či historické motorové vozy. Řazen v nich bude bufetový vůz, kde si budete moci dopřát drobné občerstvení, koupit upomínkové předměty, pohlednice apod. Doprovod vlaku budou zajišťovat průvodčí v dobových uniformách.

     Ve zvláštních vlacích bude platit tarif vyhlášený Železniční společností Tanvald o. p. s.. Odbaveni budete historickými lepenkovými jízdenkami přímo ve vlaku. Větší skupiny prosíme, aby si místa předem rezervovaly na e-mailu: info@zubacka.cz. V případě Vašeho zájmu jsme schopni zajistit i zvláštní vlaky na objednávku v trasách a v časových polohách dle Vašeho přání. Bližší informace naleznete na internetu http://www.zubacka.cz či v Infocentru Tanvald, tel: 483 394 193.

Přijďte se svézt! Těšíme se na Vás!

 

TERMÍNY NOSTALGICKÝCH JÍZD

7. V. 05 Zubačkou na pouť do Desné

Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou a historickým motorovým vozem u příležitosti pouti v Desné.
Trasa: Plavy/Smržovka – Desná, Tanvald – Harrachov a zpět
Vozidla: T 426.003, M 240.021, vozy Balm

11. a 12. VI. 05 Oslavy 100. výročí povýšení Tanvaldu na město, 130 let železniční trati Tanvald – Železný Brod

Zvláštní vlaky s parní, ozubnicovými lokomotivami a historickými motorovými vozy k výročí města a železniční tratě. Slavnost u nádraží v Tanvaldě s bohatým kulturním programem. Jízdy historických drezín. Výstava železničních vozidel

Trasa: Tanvald – Liberec a zpět, Tanvald – Harrachov a zpět, Tanvald – Železný Brod a zpět
Vozidla: 464.202, T 426.001, T 426.003, M 240.021,
DESIRO (Vogtlandbahn – VIAMONT),
vozy Balm, vozy Baa, historické drezíny

16. VII. 05 Na pivní slavnosti do Svijan

Zvláštní vlak vedený historickým motorovým vozem na pivní slavnosti do Svijan.
Turnov žst. – Svijany a zpět doprava autobusem pořadatele
Trasa: Tanvald – Jablonec n. N. – Liberec – Turnov a zpět
Vozidla: M 240.021

23. VII. 05 Víkend na zubačce - 2. harrachovské pivní slavnosti

Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou na pivní slavnosti do Harrachova. Doprava od nádraží do areálu sklárny a minipivovaru Novosad a syn bude zajištěna výletním vláčkem.
Trasa: Liberec – Jablonec n. N. – Tanvald – Harrachov a zpět
Vozidla: T 426.003, 742 (VIAMONT), vozy Balm, výletní vláček

 13. VIII. 05 Víkend na zubačce

Zvláštní vlaky s ozubnicovými lokomotivami, zvláštní parní vlaky Kořenov – Harrachov. Odhalení pomníčku strojvedoucímu Wilhelmu Bienertovi. Vystoupení country skupiny a jízdy historických drezín na nádraží v Kořenově.
Trasa: Tanvald – Kořenov a zpět, Kořenov – Harrachov a zpět
Vozidla: 310.0134, T 426.001, T 426.003, M 240.021, 743.010-1,
vozy Baa, vozy Balm, historické drezíny

20. a 21. VIII. 05 Oslavy 100. výročí povýšení Smržovky na město, letní slavnost Eurion

Zvláštní vlaky s parními lokomotivami, historickým motorovým vozem a moderní motorovou jednotkou. Jízdy historických drezín na nádraží ve Smržovce. Bohatý kulturní program na náměstí.
Trasa: Liberec – Tanvald a zpět, Smržovka – Josefův Důl a zpět
Vozidla: 354.195, 434.1100, M 131.1, historické drezíny, REGIOSPRINTER (Vogtlandbahn – VIAMONT), vozy Bai

10. IX. 05 Víkend na zubačce –Tanvaldské podzimní slavnosti

Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou a historickým motorovým vozem u příležitosti městských slavností. Doprava od nádraží ke sportovní hale bude zajištěna historickým autobusem
Trasa: Tanvald – Harrachov a zpět, Tanvald a okolí
Vozidla: T 426.003, M 240.021, vozy Balm, historický autobus

17. IX. 05 Na mělnické vinobraní

Zvláštní historický vlak na vinobraní do Mělníka
Trasa: Jablonec n. N. - Tanvald – Turnov – Mělník a zpět
Vozidla: M 240.021

1. X. 05 Víkend na zubačce – Babí léto 2005

Zvláštní vlaky s ozubnicovou lokomotivou a historickým motorovým vozem. Exkurze do skláren a minipivovaru Novosad a syn v Harrachově. Doprava od nádraží bude zajištěna výletním vláčkem
Trasa: Tanvald – Harrachov a zpět
Vozidla: T 426.003, M 240.021, vozy Balm

 ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA.

Naši partneři

Jizerská dráha; Liberecký kraj; město Smržovka; město Tanvald; obec Jesenný; obec Kořenov; obec Plavy; obec Zlatá Olešnice; OLPAS Moravia Krnov s.r.o.; Pivovar Svijany a.s.; VIAMONT a.s.

 NASAZOVANÁ VOZIDLA

 Historické motorové vozy

“Singrovka” M 240.021 – 7. V., 11. a 12. VI., 16. VII., 13. VIII., 10. a 17. IX., 1. X. 05

Rok výroby: 1963. Výrobce: Vagónka Studénka.
Nasazení na trati Tanvald – Harrachov : v letech 1965 – 1990.
Dnešní umístění: Tanvald

“Hurvínek” M 131.1 – 20. a 21. VIII. 05

 Rok výroby: 1948 – 1956
Výrobce: Tatra Kopřivnice
Na tratích tanvaldských tratích byly provozovány do roku 1981.

Motorové lokomotivy

“Kocour” 742 VIAMONT – 23. VII. 05

Rok výroby: 1977 - 1986
Výrobce: ČKD Praha
Nasazení vozidla zajišťuje firma Viamont

“Elektronik” 743.010-1 – 13. VIII. 05

 Rok výroby: 1987
Výrobce: ČKD Praha
Lokomotivy této řady v roce 1988 nahradily na trati Tanvald – Harrachov ozubnicové lokomotivy řady T 426.0 a motorové vozy řady M 240.0

Moderní motorové jednotky

“DESIRO” – 11. a 12. VI. 05

Rok výroby: od roku 2000. Výrobce: Siemens.
Míst k sezení: 121. Výkon: 2 x 315 kW. Max. rychlost: 120 km/h.
Nasazení vozidla zajišťují firmy Vogtlanbahn a Viamont.

 “REGIOSPRINTER” – 20. a 21. VIII. 05

Rok výroby: 1996 - 1997. Výrobce: Siemens.
Míst k sezení: 77. Výkon: 2 x 228 kW. Max. rychlost: 120 km/h.
Vozidlo je uzpůsobeno i k jízdám na tramvajových tratích ve městě.
Nasazení vozidla zajišťují firmy Vogtlanbahn a Viamont.

Parní lokomotivy

“Rosnička” 464.202– 11. a 12. VI. 05

Rok výroby: 1956
Výrobce:Škoda Plzeň
Dnešní umístění:Depo Olomouc
Poslední parní lokomotiva dodána pro ČSD.

Kafemlejnek” 310.0134– 13. VIII. 05

Rok výroby: 1913
Výrobce: První Českomoravská
továrna na stroje Praha Libeň
Opětovně zprovozněna: 2002
Dnešní umístění: Depo Turnov

“Všudybylka” 354.195 – 20. a 21.VIII. 05

Rok výroby: 1925
Výrobce: První Českomoravská továrna na stroje Praha Libeň
Dnešní umístění: Muzeum Lužná u Rakovníka

 “Čtyřkolák” 434.1100 – 20. a 21.VIII. 05

Rok výroby: 1920
Výrobce: Škoda Plzeň
Dnešní umístění: Muzeum Lužná u Rakovníka

Ozubnicové lokomotivy

“Rakušanka, Zubačka”

T 426.001 – 11. a 12. VI., 13.VIII. 05

T 426.003– 7. V., 11. a 12. VI., 23. VII., 13. VIII., 10. IX., 1. X. 05

Rok výroby: 1961
Výrobce: SGP Wien, Rakousko
Odstavení z provozu: 1988
(ukončení pravidelného ozubnicového provozu na trati Tanvald – Harrachov). Dnešní umístění: Tanvald.

Železniční společnost Tanvald, o. p. .s.
Krkonošská 256, 468 41 Tanvald
Internet: http://www.zubacka.cz; e-mail: info@zubacka.cz
Text a foto: Ing. Petr Prokeš, prosinec 2004



Dále z tisku (poděkování za zaslání p. Janu Štěpánkovi)

Právo 15.3. 2005 - Budou jednat o spojení

Čeští a polští železničáři a politici budou v úterý v Liberci jednat o dalších formách spolupráce. Jedním z hlavních bodů konference přitom bude zprovoznění úseku železniční trati Harrachovstátní hranice-Szklarska Poreba. "Vzhledem k pozitivní změně postojů na polské straně svítá naděje i česko-polským kolejím z Harrachova do Szklarské Poreby, kde se již 13 let pouze jedná," řekl Právu systémový specialista Generálního ředitelství Českých drah Jindřich Berounský. (li))

Mf Dnes 16.3. 2005 - Vlaky přes Krkonoše pojedou možná už letos Harrachov - Třináct let usilují krkonošské obce na na česko-polské hranici o obnovení horské železnice mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou. Zatím marně. Už letos by však na trať mohly vyjet znovu vlaky. "Chceme s tím letos pohnout a zatlačit na to, aby došlo ke změně," řekl systémový specialista Českých drah Jindřich Berounský. Věří, že už v létě začnou do Polska jezdit víkendové vlaky.

Zájem je na obou stranách, znovuobnovení provozu vázne hlavně v Polsku. Trať totiž připadla Správě zbytného majetku polských železnic, která s ní nechce nic dělat. "Nemáme na druhé straně odpovídajícího partnera," vysvětlil zástupce Českých drah pro Liberecký kraj Rudolf Půlpán. O trať usilují polské obce, zatím zůstalo ale jen u snahy.

"Za těch třináct let byla už sepsána spousta deklarací, ale s tratí se nic neděje. Chybí politická vůle," konstatoval starosta Harrachova Václav Cajthaml. Starosta si od obnovy tra- ti slibuje především částečné zklidnění dopravy. "Kamionů nás to nezbaví, ale turisté by měli alternativu, jak se přes hranice dostat," vysvětlil. Zejména v zimě jsou totiž přístupo- vé silnice zacpané, což může zejména zahraniční návštěvníky podle jeho slov odradit od další návštěvy. Má však obavy, že čím déle se bude záchrana trati oddalovat, tím bude menší šance na její obnovu. "Mohlo by se stát, že se stane součástí lyžařských areálů. Už dnes ji s oblibou využívají běžkaři," podotkl.

Čtrnáctikilometrová trať není sice v dobrém stavu, je možné ale po ní jezdit. "Před třemi lety jsme pořádali dvě mimořádné jízdy ke stoletému výročí trati, vlak projel," dodal Berounský. Lehké motorové vozy by do Polska mohly jezdit i bez nákladné rekonstrukce. Bylo by ale potřeba trať vyčistit od náletových dřevin. Oprava by měla podle prvních propočtů stát zhruba 350 milionů korun, Poláci na ní chtějí získat dotace z Evropské unie. Pravidelné spoje jezdily přes Krkonoše do roku 1945, od té doby trať zeje prázdnotou. "Byla to na svou dobu velmi moderní trať, dokonce elektrifikovaná," podotkl Berounský. (JAN SŮRA)

Deník Jablonecka 21.3. 2005 - Vlak snad brzy překoná polskou hranici Harrachov - Železnici z Harrachova do Sklářské Poreby se blýská na lepší časy. Polské dráhy totiž během česko-polského jednání, které se uskutečnilo v minulém týdnu v Liberci, informovaly, že jsou pro oživení momentálně nefunkční části železnice na polském území. V plánu nového projektu figurují mimo jiné turistické jízdy mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou. O spojení s Českou republikou na polské straně navíc projevují zájem i polští soukromí dopravci. Přestože v souč asné době je část trati u Sklářské Poreby rozkradena, firma Dornier má za úkol vypracovat studii proveditelnosti, jež by řešila úsek Jakušice - Sklářská Poreba - Jelení Hora. Že spojení po železnici mezi Českou republikou a Polskem není ideální, přiznal i Jacek Wlo- dyga, starosta Jelení Hory. "Polské dráhy o úsek trati z Harrachova do Jelení Hory nejeví zájem, a tak nám nabídly bezúplatný převod," uvedl během návštěvy Jablonce jelenohorský starosta. "Nejdříve ale musíme znát skutečný technický stav železnice," připomněl Jacek Wlodyga s tím, že v plánu je prodloužení až do Karpače. (jaš)

--------------------------------------------------------------------------------------------
Tento článek byl převzat dne 22.11.2024 4:21:45 z Internetového serveru RajNet.cz
--------------------------------------------------------------------------------------------