Vyšlo: 10.2.2006 Rubrika:
Region
Jak správně věnovat neziskové organizaci finanční prostředky?
Aktivity neziskových organizací kolem nás houstnou. zejména Český ráj v souvislosti s protestem proti rychlostní komunikaci R 35 pod Troskami zažil nebývalý nárůst občanských sdružení. V našem kraji však působí i další neziskové organizace, které pečují o mnohdy opomíjené hodnoty našeho života. Občanské sdružení Paměť zachraňující duševní dědictví a mapující práci amatérskýchi profesionálních etnografů, kronikářů a historiků. Sdružení pro záchranu hradu Kumburku, pečující nejen o zříceninu Kumburku, ale také o nedaleký Bradlec a v neposlední řadě Ochrana Klokočských skal, sdružení, zaměřené na ochranu přírody a památek v širokém regionu Podkozákovska. Všechna tato sdružení se však potýkají se stejným problémem. S nedostatkem financí na činnost. A tak jejich členové platí celou řadu aktivit ze svého.
Na veřejnosti však koluje řada mýtů o financování neziskového sektoru. Přitom bez občanských inicitaiv se naše společnost neobejde. Pokud se rozhodnete stát se podporovatelem, příznivcem či dárcem vybrané neziskové organizace a rádi byste ji věnovali finanční či nefinanční podporu,jsou následujcí řádky práve pro Vás:
!Vždy je důležité dodržet určitý postup tak, aby tento počin byl prospěšný jak pro neziskovou organizaci, tak pro vás!!!!
Důležité je vědět, z jaké pozice podporu věnujete. To lze učinit třemi způsoby:
1)jako běžný občan, zaměstnanec firmy nebo organizace – fyzická osoba
2) jako podnikatel (např. živnostník) – fyzická osoba s přiděleným identifikačním číslem
3) jako zástupce firmy – právnická osoba
V prvních dvou případech je dárcem fyzická osoba. Vždy si nechte od neziskové organizace vystavit doklad o poskytnutém daru (darovací smlouvu, při hotovostní platbě postačí pouze příjmový pokladní doklad). V darovací smlouvě nebo na příjmovém pokladním dokladu musí být vždy uveden účel, na který dar věnujete. Nárok na Vaše daňové zvýhodnění vzniká, pokud je tento účel v souladu se zákonem č. 586/1992 Sb., § 15 odst. 8, kde jsou účely taxativně vyjmenovány.
Pokud jste fyzickou osobou bez identifikačního čísla, odevzdejte doklad o poskytnutém daru zaměstnavateli, který je povinen zohlednit dar při zpracování Vašeho ročního zúčtování daně.
Fyzické osoby podnikatelé (živnostníci) zohlední doklad o daru při zpracování svého daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob.
Dárce - fyzická osoba může podle zákona o daních z příjmů odečíst hodnotu daru ze svého základu pro výpočet daně, pokud celková hodnota darů v daném roce je větší než 2 % základu daně poplatníka nebo činí alespoň 1000 Kč. Od základu daně lze však odečíst nejvýše 10 % hodnoty základu daně.
Pokud dodržíte uvedený postup a splníte podmínky, které stanoví zákon, můžete tak podpořit veřejně prospěšnou činnost neziskové organizace a snížit tak své zatížení.
Ve třetím případě je poskytovatelem podpory firma nebo organizace.
Ve třetím případě je třeba uvědomit si následující: V českém prostředí rozlišujeme dvě možnosti, jak podporovat neziskovou organizaci – darování a sponzoring.
Darem rozumíme bezúplatný převod majetku (peněžní prostředky, movitá věc, nemovitost nebo jiný majetkový prospěch, který realizujeme na základě darovací smlouvy dle občanského zákoníku § 628 a násl. Pro potřeby zvýhodnění při zdanění je třeba v darovací smlouvě uvést účel podle zákona č. 586/1992 Sb., § 20 odstavec 8.
Od darování je nutné odlišit sponzorování, které je založeno na poskytnutí propagační a reklamní služby neziskovou organizací sponzorovi. Sponzorský příspěvek je chápán jako platba za poskytnutí takovéto služby. Smlouva v tomto případě není smlouvou darovací, ale smlouvou o reklamě, popř. o spolupráci podle obchodního zákoníku.
Zástupce firmy by měl vždy zvážit, jakou formu zvolí. Darování je opravdovou podporou neziskové organizace. Firma tím, že je dárcem a ne sponzorem neziskové organizace dává jasně najevo, že jde o podporu činnosti organizace bez ohledu na další možné výhody pro firmu.
DÁRCOVSTVÍ
Hledisko dárce – právnické osoby
V případě darování může dárce použít odčitatelnou položku snižující základ daně z příjmů. Dárce – právnická osoba má nárok na odčitatelnou položku, pokud hodnota jednoho daru (nebo všech darů jedné organizaci) bude činit alespoň 2000 Kč. Základ daně lze snížit nejvýše o 5 % základu daně. Pokud je dárce plátcem DPH a poskytuje věcný dar, je nutné odvést DPH z hodnoty daru. Finanční dary nejsou předmětem daně z přidané hodnoty. Tato DPH je pro dárce dalším nákladem spojeným s darem.
Hledisko neziskové organizace
Nadace a nadační fondy, obecně prospěšné společnosti, registrované církve a náboženské společnosti mohou uplatnit osvobození od daně darovací na základě zákona č. 357/1992 Sb. § 20 v případě, že dar bude použit pro realizaci cílů, ke kterým byly organizace založeny (je uvedeno v zakládacích listinách, statutech atp.). Ostatní neziskové organizace, zejména občanská sdružení, mohou uplatnit osvobození tehdy, pokud je dar určen na účely v taxativně vyjmenovaných oblastech: kultura, školství, věda a vzdělávání, zdravotnictví, sociální péče, ekologie, tělovýchova, sport, výchova a ochrana dětí a mládeže a požární ochrana – viz § 20 odstav. 4, písm. a). Získá-li nezisková organizace pouze dary osvobozené od daně darovací, musí sice podat daňové přiznání, a to po skončení každého pololetí v daném roce, ale daň platit nebude.
SPONZORSTVÍ
Hledisko sponzora
Náklady na propagaci a reklamu jsou daňově uznatelnými náklady a sponzor je může v plné výši zahrnout do základu daně. Na rozdíl od odčitatelné položky „dary“ tak sponzorský příspěvek snižuje základ daně v plné výši. Pokud je nezisková organizace plátcem DPH, musí „cena“ za reklamu obsahovat DPH (reklama je zdanitelným plněním).
Hledisko neziskové organizace
Příjmy ze sponzorského vztahu jsou v neziskové organizaci považovány za příjmy příp. výnosy z reklamy, které jsou předmětem daně z příjmů a v každém případě jsou zahrnuty do základu daně. Neplatí pro ně žádné osvobození od daně. Neziskové organizace musí pro daňové účely rozlišovat různé druhy činností, příp. i jednotlivé činnosti v rámci jednoho druhu a příjmy a výdaje (výnosy – náklady) spojené s jednotlivými činnostmi, musí být příjmy za reklamu odlišeny od ostatních příjmů a musí k nim být přiřazeny odpovídající výdaje. To jsou výdaje za zajištění reklamní, propagační služby pro sponzora. Tyto výdaje však mohou tvořit malou část příjmů. Rozdíl mezi příjmy a výdaji je součástí daňového základu. Neziskové organizace mají nárok na odčitatelnou položku ve výši 30 % základu daně, maximálně však 1 000 000 Kč, použijí-li takto získané prostředky ke krytí nákladů souvisejících s činnostmi, z nichž získané příjmy nejsou předmětem daně, a to ve třech bezprostředně následujících zdaňovacích obdobích. Pokud 30% snížení činí méně než 300 000 Kč, lze odečíst částku ve výši 300 000 Kč, maximálně však do výše základu daně. Lze tudíž kalkulovat s tím, že až do výše 300 000 Kč základu daně nebude nezisková organizace z celkových příjmů z reklamy a ostatní výdělečné činnosti platit daň. Pořádá-li nezisková organizace akci a vstupné "zahrnuje" sponzorský příspěvek, jde o příjmy z vlastní činnosti, které podléhají dani z příjmů. Podobně při prodeji předmětů se upozorňuje na skutečnost, že zákazníci zakoupením přispívají na dobročinné účely, jde o příjmy z vlastní činnosti a zisk je zdaněn.
Ing. Marek Šedivý, Ing. Miloslav Hnátek
Převzato z www.neziskovky.cz
* Talli
OKS@cmail.cz
|