Kraj zadal zpracování studie proveditelnosti silnice R 35
L. Sluka - 17.3.2008
Ačkoli o problematice silnice R 35 není v současné době moc slyšet, porcování dortíku zvaného Český ráj se v maximální předvolební tichosti intenzivně připravuje.
V listopadu loňského roku předložil Liberecký kraj dotčeným orgánům státní správy tzv. Návrh Zásad územního rozvoje Libereckého kraje (dále jen ZÚR). K průvodnímu dopisu, který úřady spolu s Návrhem ZÚR obdržely, připojil důrazné upozornění, kterým žádal o nezveřejňování této dokumentace. Veřejnost se zřejmě nemusí obávat a nemusí (zatím) nic vědět. Zejména není nutno šířit paniku nad tím, že tento dokument zakotvuje v území jako jedinou variantu tu, která jako čtyřpruh protíná Český ráj.
Jednovariantnost řešení silnice byla připomínkována Ministerstvem životního prostředí a Správou CHKO Český ráj. Ministerstvo životního prostředí (dále jen MŽP) konkretizovalo svůj požadavek na zhodnocení těchto možných variant :
a) Varianta dvoupruhové silnice I/35, která zajistí odstranění průtahů obcemi.
b) Varianta čtyřpruhové R 35 vedené jižním obchvatem Českého ráje.
c) Varianta, která uvažuje se současnou výstavbou obou uvedených silnic, tj. dvoupruhové silnice v koridoru stávající I/35 a současně i R 35 vedené jižním obchvatem Českého ráje.
Dne 13. 3. 2008 proběhl na Krajském úřadě Libereckého kraje první kontrolní den k vypracování „Studie proveditelnosti a účelnosti pro trasu silnice R 35“, kterou pro Liberecký kraj zpracovává firma Valbek. Součástí zadání je vyhledávací technická studie vedení tras v úseku Ohrazenice - Úlibice, návrh dopravních řešení, ekonomická studie, zhodnocení průchodnosti území, posouzení vlivu variant na životní prostředí a sociálně demografické dopady vedení jednotlivých tras. Dokončení této studie se předpokládá koncem září tohoto roku.
Cílem studie je zhodnocení variant výše popsaných. Dále budou prověřeny i varianty: tzv. superseverní tj. přes Železný Brod a Semily a samozřejmě i dosud krajem preferovaná varianta čtyřproudé silnice přes Český ráj.
Součástí kontrolního dne byly i prezentace studentů architektury ČVUT. Shodou okolností se všechny prezentace týkaly architektonického řešení pouze ve variantě přes Český ráj. Pevně věřím, že prezentace architektonických řešení jen ve variantě přes Český ráj byla skutečně náhodná a nelze z toho dovodit, jaká varianta je Krajem preferována.
Mimochodem v roce 2005 Krajem předložené vyhodnocení vlivů silnice R 35 na životní prostředí obsahovalo tolik zásadních chyb, že MŽP mohlo jen konstatovat, a myslím velmi mírně řečeno, "věcnou nesprávnost hodnocení" (při srovnávání severního a jižního koridoru R 35 se zpracovateli stalo např. to, že u jižní varianty hodnotil vliv stávající silnice R 10 v úseku Ohrazenice – Mnichovo Hradiště jako by šlo o hodnocení ještě neexistující stavby v přírodní krajině – díky takovýmto „bezděčným“ chybkám vyšla tehdy varianta přes Český ráj jako k životnímu prostředí nejšetrnější).
Prezentace studentů měly společné jedno. Zaměřily se na vnímání krás krajiny Českého ráje z pohledu projíždějícího motoristy. A ačkoli nelze říci, že by studenti nevnímali přírodní a krajinné hodnoty našeho kraje, pohled z opačné strany tj. např. z vyhlídek Hruboskalského skalního města na nové těleso silnice klikatící se v krajině u Sedmihorek prakticky chyběl. Zajímavé bylo např. jedno z technických řešení mostu přes Veselský potok u Ktové. Byl jím betonový 500 m dlouhý tubus s průhledem – odtud by byl pro řidiče kamionu krásný asi vteřinový výhled na Trosky. Krásný výhled na Český ráj by byl i z odpočívadla poblíž obce Blatec. Jeden ze studentů např. tvrdil, že hrady Českého ráje už nikoho nezajímají a tak by bylo logické postavit u nové silnice nové „hrady“ – hotely a penziony v konkrétní podobě betonových kvádrů. Dalším návrhem bylo využití prostoru kolem nové silnice k zástavbě a k propojení měst Turnova a Jičína. Tento návrh, ač se zdá velmi divoký, má docela blízko ke skutečnému návrhu Libereckého kraje umístit v koridoru navržené R 35 tzv. rozvojovou osu. Mně osobně z předvedeného opravdu mrazilo zejména proto, že něco takového se může velmi brzy stát realitou.
Trochu nový pohled na řešení silnice R35 přináší v současné době Královehradecký a Středočeský kraj. V souvislosti s rozvíjejícím se automobilovým průmyslem ve Vrchlabí narůstá potřeba řešit kapacitu silnice I/16 z Mladé Boleslavi. I připravovaný republikový územní plán tzv. Politika územního rozvoje ČR s jižní variantou R 35 počítá (uvedeny jsou tam obě - severní i jižní varianta). Tyto skutečnosti nahrávají realizaci jižního obchvatu Českého ráje.
Řešení silnice R 35 je kromě pohledu odborného do značné míry otázka politická. Bylo by sympatické znát jaký názor na řešení silnice R 35 mají jednotliví kandidáti do zastupitelstva Kraje. Já osobně se domnívám, že z výše uvedených možností je správná: varianta jižního obchvatu unikátní krajiny Českého ráje a řešení obchvatů (nebo jiného dopravního řešení) v obcích na současné trase silnice I/35. K takovému závěru se přiklonili v létě i američtí studenti krajinné architektury Pensylvánské státní univerzity, kteří v Českém ráji zpracovali nezávislou studii k vedení silnice R 35.
Text a foto: Aleš Hoření
Pro komentáře a diskusi využijte toto fórum
--------------------------------------------------------------------------------------------
Tento článek byl převzat dne 22.11.2024 2:00:39 z Internetového serveru RajNet.cz
--------------------------------------------------------------------------------------------