HOŠKOVICE/BYNOVEC – Celý týden urputně zápasily jednotky hasičů v Národním parku Českosaské Švýcarsko s velkým požárem. Hořelo asi 25 hektarů smíšeného lesa. Vedle dvou policejních vrtulníků pomáhal hasit také letoun M18 A Dromader, který patří firmě BETA AIR Vladimíra Pavlaty z Turnova. Domovské letiště má právě v Hoškovicích u Mnichova Hradiště.
„Hasiči nás zavolali v neděli po ránu, když bylo vidět, že oheň v nepřístupném prostoru nezvládají. Les tam hořel kolem pískovcových skal, které navíc oheň podporovaly komínovým efektem. Odletující oharky se potom vzduchem dostávaly do dalších částí lesa,“ přiblížil nebezpečný živel Vladimír Pavlata.
Je třeba vysvětlit, že v České republice funguje několik roků letecká hasičská služba s označením Florián. Hasicí letadla pomahají pozemním jednotkám právě při zvládání velkých lesních požárů a ohňů v nedostupných místech. Je to státní zakázka, o kterou usiluje vždy několik leteckých firem. Území republiky je tak rozděleno na šest velkých sektorů. Z mezinárodního veřejného letiště Hoškovice se hlásí základna Florián 3, která má na starost území čtyř krajů – Libereckého - Ústeckého - Kralovéhradeckého a Středočeského.
Z Hoškovic k požáru nejdříve startoval Dromader, který pilotoval zkušený Tomáš Louda. Cílem bylo polní letiště v Bynovci u Děčína. Odtud to bylo nad ohnisko požáru jen pár minut. Potom se vydal k požáru z letiště v Mladé Boleslavi i dvouplošník AN-2 (Andula) s Vladimírem Pavlatou. Druhého pilota zastal Jiří Just a mechanika Milan Umlauf. Pavlata s „Andulou“ přivezl pro Dromader zásobu motorového oleje, a také skládací větrný pytel pro lepší orientaci posádky na polním letišti. Provedl i kontrolní let nad požárem.
Polní letiště v Bynovci připomínalo depo nějakého motoristického podniku. I zvědavců bylo nespočet. K nedaleké vodní nádrži neustále pendlovaly dvě požární cisterny, ze kterých se potom plnilo hasicí letadlo. Z počátku bral Dromader asi 1500, později si naložil „na hrb“ až 1700 litrů vody, do které hasiči přidávali ještě změkčovadlo.
„To je proto, aby voda po hořícím a mastném jehličí stromů jen nesklouzávala, ale pořádně je smáčela a oheň tlumila,“ dodal na vysvětlenou major Miroslav Kohout ze Státního požárního dozoru. Hasičům na zemi se podařilo dostat čas plnění nádrže letadla i na dvě minuty.
Tomáš Louda je zkušený pilot. Na polní letiště nedaleko Děčína se tak znovu vrátil po několika letech. „Odtud jsme už létali při hašení velkých požárů na Děčínském Sněžníku a u Maxiček,“ stačil jen krátce zavzpomínat Louda. Vyslechl pár informací od Vladimíra Pavlaty, a protože nádrž Dromaderu byla opět plná, zavřel pilotní kabinu a začal najíždět ke startu. Nad požár se dostával každých sedm minut, kde během tří vteřin vypustil mokrý náklad.
Na zemi se zatím dál radil Vladimír Pavlata se zpravodajským štábem televize NOVA, jak natočit ze vzduchu, co nejlepší obrázky ze zásahu hasičů, policejních vrtulníků i samotného letadla Dromader. Původně měl být kameraman připoután v otevřených dveří letadla, později přišel Pavlata s lepším řešením. Kameramana posadil na místo druhého pilota, a tak mohl vidět, kam pilotovat stroj, aby měl kameraman z otevřeného okna nejlepší záběry. Do dvouplošníku ještě naložil inspektora Miroslava Kohouta a už se letělo.
V Andule nejsou žádná sedadla jen madla na držení a velká laminátová nádrž na vodu. Kdyby bylo zapotřebí, mohla by se také Andula zapojit do hašení požárů. Je to vlastně záložní stroj. Ruský letoun vyniká spolehlivým motorem a malým požadavkem na délku a kvalitu startovací plochy. Dveře se zavírají a pilot přidává plyn. Andula krátce poskakuje po travnaté ploše bynoveckého letiště a za chvíli se už odlepujeme od země.
Postupně stoupáme do vyšší letové hladiny, po chvíli se dostáváme nad ohnisko požáru na okraji národního parku. Letíme v kouři, je vidět jak z lesa stále stoupají oblaka dýmu. Oheň ani hasiče však nevidíme. Jsou tam hlukoké rokle, do kterých nedohlédnem. Za chvíli se objevuje první vrtulník, který startuje z jiného polního letiště. Je to policejní vrtulník americké výroby Bell 412, který nese v podvěsu velký vak s vodou. Za chvíli z něj náklad vody padá na začouzené stráně. Vrtulník odlétá a z druhé strany se blíží druhá helikoptéra. Kameraman točí jejich zásah. Také požární inspektor Kohout si fotí z okna letadla rozsah požáru. To už se do naší blízkosti dostává i Dromader a vypouští závoj hasící směsi… Po chvíli se i náš stroj pomalu vrací na základnu v Bynovci.
Využivám chvilky a vyptávám se Vladimír Pavlaty na hodnocení leteckého zásahu.
„Požár lesa tvoří hlavně velké ohnisko kolem několika skal, takže tady se spíše osvědčují vrtulníky, které vodu shazují na menší prostor. Když jsou požáry rozsáhlejší, tak tam má větší slovo klasické hasicí letadlo,“říká zkušený aviatik.
Jen krátce, Vladimír Pavlata(62 let) létá už od šestnácti let. Poznal nejrůznější létací stroje. Větroně, práškovací čmeláky, vrtulníky a hlavně spolehlivý dvoumotorový letoun čs. výroby Morava L-200. Na jeho palubě vozil zákazníky aerotaxislužy po celé Evropě. Létal za každého počasí. Má na svém kontě uctyhodných 64 580 startů. Za život měl jedinou nehodu, a to ještě způsobenou technickou závadou na tlumiči podvozku…
Jeho rodina žije v Turnově a syn Tomáš už obléká uniformu pilota ČSA. Létá jako druhý pilot na letadlech typu Boeing.
Tento článek byl převzat dne 24.11.2024 6:09:03 z Internetového serveru RajNet.cz
--------------------------------------------------------------------------------------------