100 let železniční trati Sudoměř-Skalsko-Sobotka
S. Svoboda - 27.6.2005
Letos uplyne právě 100 let od příjezdu prvního vlaku do Sobotky.
Trať byla připravována od roku 1897 jako Místní dráha Sudoměř- Skalsko - Stará Paka. Její stavbu pomohl prosadit sobotecký rodák a poslanec říšské rady Jindřich Gustav Maštálka. Očekávalo se, že železnice přispěje k rozvoji průmyslu v Sobotce a okolí. Nakonec se tak nestalo, žádný významný průmyslový podnik zde nevznikl (něco podobného dnes očekáváme od stavby dálnic). Traduje se, že trať kolem Sobotky měla původně vést lepším terénem a i nádraží mělo stát jinde. Pro nesouhlas majitelů příslušných pozemků musela být trasa upravena.
V roce 1904, po sedmi letech příprav, byla stavba trati konečně zahájena. Už 11.listopadu 1905 byla trať z Mladé Boleslavi do Sobotky po stavební stránce dokončena a nádraží v Sobotce tak mohlo být obsazeno provozním personálem.
Úsek z Mladé Boleslavi do Sobotky byl poté slavnostně uveden do provozu v úterý, 28.listopadu 1905. Tohoto dne, v 9 hodin dopoledne, přijel první osobní vlak do Sobotky. Byl tažený dvěma lokomotivami, měl 14 osobních vozů, 2 vozy salonní a jeden služební vůz. Přivezl hosty k slavnostnímu zahájení provozu. Do stanice prý vjížděl za doprovodu písně "Kde domov můj?" a nadšeného volání obyvatelstva „Na zdar“. Slavnostní náladu nemohlo pokazit ani nevlídné listopadové počasí. Poté byly předneseny slavnostní projevy a následovala slavnostní hostina. Celý den byla jízda vlakem zdarma.Ve tři hodiny odpoledne odjel slavnostní vlak zpět do Mladé Boleslavi. Celá trať do Lomnice nad Popelkou byla pak zprovozněna až o rok později, 24.11.1906.
Prvním přednostou stanice v Sobotce (až do roku 1935) byl Antonín Beneš, rodák ze Žďáru na Moravě. Jeho zásluhou byla označena všechna údolíčka a stezky směrem ze Sobotky na Kost. Přispěl tak k rozvoji turistiky v Sobotce a okolí.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Tento článek byl převzat dne 24.11.2024 17:39:29 z Internetového serveru RajNet.cz
--------------------------------------------------------------------------------------------